بزی, دکتر خدارحم, خمر, دکتر غلامعلی, کیانی, دکتر اکبر, میرشکاری, محمدعلی, گلچین, پیمان. (1392). ارزیابی ترجیحات گروه های متفاوت سنی از مناظر بصری پارک ملت زاهدان. فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای, 3(9), 49-68. doi: 10.22111/gaij.2014.1388
دکتر خدارحم بزی; دکتر غلامعلی خمر; دکتر اکبر کیانی; محمدعلی میرشکاری; پیمان گلچین. "ارزیابی ترجیحات گروه های متفاوت سنی از مناظر بصری پارک ملت زاهدان". فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای, 3, 9, 1392, 49-68. doi: 10.22111/gaij.2014.1388
بزی, دکتر خدارحم, خمر, دکتر غلامعلی, کیانی, دکتر اکبر, میرشکاری, محمدعلی, گلچین, پیمان. (1392). 'ارزیابی ترجیحات گروه های متفاوت سنی از مناظر بصری پارک ملت زاهدان', فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای, 3(9), pp. 49-68. doi: 10.22111/gaij.2014.1388
بزی, دکتر خدارحم, خمر, دکتر غلامعلی, کیانی, دکتر اکبر, میرشکاری, محمدعلی, گلچین, پیمان. ارزیابی ترجیحات گروه های متفاوت سنی از مناظر بصری پارک ملت زاهدان. فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای, 1392; 3(9): 49-68. doi: 10.22111/gaij.2014.1388
ارزیابی ترجیحات گروه های متفاوت سنی از مناظر بصری پارک ملت زاهدان
1دانشیار جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری، گروه جغرافیای دانشگاه گلستان
2استادیار جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری، گروه جغرافیای دانشگاه زابل
3دانشیار جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری، گروه جغرافیای دانشگاه زابل
4دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری دانشگاه زابل
5مربی فضای سبز، گروه فضای سبز دانشگاه سیستان و بلوچستان
تاریخ دریافت: 29 بهمن 1392،
تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1392
چکیده
محیطهای شهری در قبل از انقلاب صنعتی با طبیعت منافاتی نداشتهاند، اما با ظهور صنعت، چهرۀ شهرها به سمت تصنعی شدن پیش رفته است که این پدیده دلزدگی مردم از محیط شهری را در پی داشته و همین امر سبب شده تا مردم در اولین فرصت به دست آمده به فضاهای طبیعی موجود در حومه شهرها پناه ببرند؛ به دنبال این ضرورت، مدیران شهری لازم دیدند در برنامهریزی شهری، پارکهای بیرون از شهر را هم لحاظ کنند.. پارک ملت زاهدان از جملۀ این پارکها میباشد. در این پژوهش سعی شده است بر اساس رویکرد ترجیحات مردمی با استفاده از مدل طبقهبندی کیفیت(Quality Sorting) به ارزیابی بصری وضع موجود در این پارک پرداخته شود. بر اساس این مدل فضای پارک با توجه به تیپهای منظر موجود به پهنههای مختلفی تقسیم شد: 1. پهنۀ فضاهای طراحی شده 2. پهنۀ بازیها 3. پهنۀ با پوشش طبیعی. در ادامه 495 عکس در دو نوبت از پهنهها تهیه شده و با توجه به اهداف مورد مطالعه برای هر پهنه، 8 عکس و در مجموع 24 عکس از مجموع عکسهای گرفته شده، انتخاب گردید؛ مردم این عکسها را با توجه به ترجیحاتشان در پنج دسته رتبهبندی نمودند (عکسهای خیلی زیبا، زیبا، معمولی، زشت و خیلی زشت). نتایج تحقیق نشان میدهد بیشترین ترجیحات بازدید کنندگان در قالب گروه سنی 15 تا 24، از بین سه پهنۀ مورد بررسی، پهنۀ با پوشش طبیعی با 50% ترجیحات میباشد، بیشترین ترجیحات بازدید کنندگان در قالب گروه سنی 25 تا 49، پهنۀ فضاهای طراحی شده با 46% ترجیحات و بیشترین ترجیحات بازدید کنندگان در قالب گروه سنی 50 سال به بالا، از بین سه پهنۀ مورد بررسی، پهنۀ بازیها با 36% میباشد.
Assessment of visual landscape of Mellat Park in Zahedan from different age groups’ point of view
نویسندگان [English]
Dr. Khodarahm Bazzi1؛ Dr. Gholamali Khammar2؛ Dr. Akbar kiani3؛ Mohammad ali mirshekari4؛ Peyman Golchin5
چکیده [English]
Urban spaces was eco-friendly before Industrial Revolution; however, after the revolution, urban spaces was influenced by industry so life style has been changed that makes more people to go to suburban areas to be get in touch with nature. To address this issue, city managers attempt to consider green spaces and public parks in their planning outside of cities. Mellat Park of Zahedan is a good example of these types of parks. This paper examined the current visual aspects of Mellat Park based on residents’ preferences using a classification model quality (Q-Sort). According to this model, there are three different zoning in parks: 1. Designed areas, 2. Playgrounds or Recreational zone, 3. Green spaces. In two different times, 495 photos were taken from different three areas. Then the photos were categorized based on the objectives of the study and a total of 24 images for all areas (8 for each) were selected. The respondents ranked the photos with these 5 scales: (very nice picture, nice, ordinary, ugly and too ugly).
The results show that 50% of the visitors who are 15-24 years old, prefer green spaces, while 46% of those who are 25-49 years prefer to use “designed spaces”. Finally 36% of visitors who are above 50 years prefer to use playgrounds or recreational zones.
کلیدواژهها [English]
Green space, environment and landscape visual assessment, public preference, Q-Sort model, Mellat park of Zahedan